Kristi kropps högtid

Kära vänner,
 Som alltid har ni varit i mina böner under den senaste veckan när jag tackar Gud för er godhet och ber om Guds välsignelse över er och alla era älskade. Festdagen, Kristi kropp och blods högtid, som närmar sig är en av årets vackraste högtider och definitivt en av mina favoriter. Jag ber att vi alla kommer att förnya vår kärlek till eukaristin och bli  uppfyllda av den kärleken så att vi kan leva vår kärlek till varandra allt mer fullständigt.

I Clonard står vi nu inför den högtidliga Novenan ”Our Mother of Perpetual Help”. Från och med imorgon, onsdag, kommer det att finnas tio sessioner varje dag för de kommande nio dagarna och alla kommer att bli fullsatta, Gud vare tack. Fokus i år är familjelivet i alla dess former och värdighet för varje familj oavsett dess sammansättning. Naturligtvis kommer äktenskapets sakrament att firas som vanligt. Om du inte kan vara med oss ​​i kroppsligen kan du vara med genom webbkameran varje dag på vår hemsida: www.clonard.com Var vänliga och följ oss ​​varje dag för att be för familjelivet. Gud välsigne er.

18-24 juni   Kristi kropp och blod
"Den som äter detta bröd kommer att leva för evigt". Endast de unga tror att de kommer att leva för alltid. När vi blir äldre blir vi medvetna om hur kort livet är. Jesus kommer dock ner på de ungas sida. Han uppmanar oss att vara unga, vara som barn, att hoppas och att drömma. Och han ger oss vägen att göra det - kärleksvägen. För människor som är gifta är det mycket viktigt att de håller sin kärlek till varandra fräsch och levande så att de kan förbli unga, oavsett vilken ålder de är i. Det är också så viktigt att hålla familjelivet som ett underbart äventyr så att alla som är delaktiga i det kan känna livets underverk. Jesus ger oss det ultimata löftet om hans kärlek, hans kropp och blod i eukaristin, det eviga livet och ungdomens sakrament. Denna extraordinära gåva firas på ett speciellt sätt i församlingen. Hur vi verkligen firar det är ett test av hur levande vår församling är.

Herre, vägled oss genom alla världshändelser.
Ge din kyrka glädjen och friden att betjäna dig i frihet.
Ge oss en förnyad frihet i vår kärlek i äktenskapet.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

Gud, vår Skapare, vi tackar Dig för gåvan av varandra.
Må vår kärlek till varandra och vår tillbedjan av Dig
leda oss ​​till frälsning.

Kvälls/nattbön tillsammans
Gud, vår Skapare, vi tackar för gåvan av varandra.
Må vår kärlek till varandra och vår tillbedjan av Dig
leda oss ​​till frälsning.

Aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Vilka är de två eller tre av de finaste sakerna som du nyligen tänker på hos din fru eller make? Hur kan du bekräfta dessa?
För andra: Finns någon du vet som är ensam eller ledsen? Hur kan du nå ut till henne / honom den här veckan?