Fjärde söndagen under året

Med detta mail vill jag göra er medvetna om att vi  nu är nära slutet av januari och står inför ett nytt äventyr i februari med alla de utmaningar och med allt vad som det kan utlova. Tack för denna januari månad och all den kärlek och hopp som ni har fört med er till mig under denna.

Tack också för det stöd ni har varit för mig under de senaste veckorna sedan min bror Philips död. Era böner och sympatiyttringar har varit ett stort stöd för mig och till hela min familj som sörjer hans borgång.

Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag och veckan efter den. Återigen pekar det mot Kristus, denna gång som vår lärare i vårt liv och kärlek. Jag hoppas att ni kommer att finna det till hjälp för ert äktenskap och / eller familj och även för er församling som liksom resten av oss, måste kämpa för att hålla ihop genom  denna nedstängning.

Ni är alla i mina böner varje dag. Må Gud välsigna er och alla dem du älskar och hålla er och oss alla säkra från Covid-19. Fortsätt att be för varandra och för mig. Tack.

31 januari  –   6 februari Herren  vår lärare
 "Hans undervisning gjorde ett djupt intryck på dem eftersom han, ty han undervisade dem som en som har makt, och icke som de skriftlärde."
  Som kristna tror vi att Jesus är den, som över alla andra kan lära oss om Gud, och den Gud som han uppenbarar för oss är en Gud av oändlig kärlek och medkänsla. Ibland rör vi oss, som kyrkan, bort från denna Gud och skapar en Gud av rädsla och fördömelse. Vårt ansvar är att mycket bestämt vända tillbaka till Jesu Gud. Vi tror också att Jesus är den som över alla andra, kan lära oss om innebörden av det mänskliga livet. Han lär oss mycket tydligt att mänskligt liv handlar om kärlek. För oss handlar det ofta om rikedom, makt, eller nöje och vi måste  ständigt backa tillbaka för att sätta vårt hopp till kärleken: i äktenskapet, i familjelivet, och i vårt liv med varandra i församlingen. Detta blir allt viktigare speciellt när vårt samhälle förändras med sådan snabbhet och kan lämna oss utan våra rötter.

Herre vår Gud, hjälp oss att älska dig
som ett gift par med hela vårt hjärta,
och att älska alla människor som du älskar dem.
Detta ber vi om genom Kristus vår Herre.  Amen

Herre ta emot gåvan av vår kärlek i äktenskapet.
Hjälp oss att uppskatta varandra i  äktenskapets sakrament,
så att vår kärlek kan utstråla, till alla omkring oss.

Kväll/Nattbön tillsammans
Herre, du stärker oss varje dag
genom kraften av din Helige Ande.
Hjälp oss att vara trogna vår kärlekseförbindelse i äktenskapet.
Detta ber vi om genom Kristus vår Herre.  Amen

För ditt äktenskap: Vad tycker du bäst om hos din man / hustru denna vecka?  Hitta ett sätt att låta henne / honom veta detta.
För andra: Finns det någon du vet är stressad för närvarande?  Hur kunde ni som par ge tröst till denna person denna vecka?