Första söndagen i advent

Gott Nytt År!! Det verkar konstigt att säga det i november, men sanningen är att detta är början på ett nytt år i tron i vårt efterföljande av Kristus. Det kan bli det samma som förra året, eller så kan vi göra det annorlunda genom att bygga vidare på vad vi har uppnått under det senaste året och växa i kärlek till varandra i äktenskap och familjeliv och i vårt engagemang för vår församling.

Genom söndagsmässans liturgi vecka för vecka får vi resa med Kristus i hans födelse, liv, död och uppståndelse och vidare tills att han skickar den Helige Ande till oss för att forma oss som kyrkan  idag och i morgon. Det kan bli en spännande resa eler så kan det vara en där vi känner oss belastade, särskilt av kraven på kärlek till varandra och till Gud i och genom Kristus. Vi kan själva göra ett beslut i början av året för att göra det till ett spännande år för varandra och för alla vi älskar.

Tack för all er vänlighet och kärlek under det senaste året. Var säkra på mina böner för er varje dag under det kommande året. Det är ett privilegium att få vara med er på den här resan. Må Gud välsigna er och alla dem ni älskar. Må Gud hålla oss alla trygga och säkra genom denna svåra och farliga tid.

28 november –   4 december , Vår  befrielse från rädsla
Jesus sade till sina lärjungar: "...så räta på er och lyft era huvuden, ty er befrielse närmar sig.". Under de senaste åren, med alla avslöjanden om skandaler i kyrkan och samhället, finns det mycket för oss att skämmas över och omvända oss ifrån.  Men den resulterande förtvivlan som vissa människor har upplevt är inte nödvändig eftersom det fortsätter att finnas så mycket gott i kyrkan och samhället som vi kan vara stolta över. Den här veckan börjar vi ett nytt år på vår trosresa med Kristus.  Det är en möjlighet att återigen komma att ha förtroende för hans närvaro hos oss och hans makt i oss. Utan att på något sätt vara orealistisk, är detta en tid att se upp till honom på, för att han ska rädda oss och befria oss. Vi kommer att finna den friheten i hur vi är med varandra i våra hem och i vårt församlingar när vi närmar oss jul och tiden efter, med kärlek snarare än själviskhet  eller rädsla.

Morgonbön, när  vi vaknar
Allsmäktig Gud,
öka vår viljestyrka för oss som ett gift par att göra gott,
så att Kristus kan finna ett ivrigt välkomnande vid sin ankomst
och kalla oss till hans sida i himmelriket.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Fader, utifrån allt du ger oss
presenterar vi vår kärlek till varandra i äktenskapets sakrament.
När vi nu tjänar dig, acceptera vårt erbjudande
och ge oss ditt löfte om evigt liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Fader, må vårt äktenskap och familjeliv lära oss att älska himmelen.
Må dess löfte och hopp vägleda oss på vår väg på jorden.

Diskussions- och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: På vilka sätt vill du ha större frihet i ditt förhållande med din fru / make? Dela dessa med varandra den här veckan.
För andra: Känner du någon som är "fängslad" på något sätt? Kontakta dem den här veckan.