Femte och sjätte påsksöndagen

Jag skickar er två omgångar av Par Bönen och / eller Nyhetsbrevet för de kommande två veckorna eftersom jag hoppas att åka till Donegal nästa vecka i några dagar och kanske inte får en chans att skriva till er som vanligt nästa vecka – jag är ofta mycket upptagen i Donegal som ni vet! Jag hoppas att ni kommer att finna dessa till hjälp för er själva och för ert familjeliv.

Jag kommer att be för er varje dag under dessa två veckor eftersom Donegal också är en bra plats för bön!! Må Gud välsigna er och alla dem ni älskar med Kristi glädje och frid som uppstått från de döda. Be för mig och för varandra när vi fortsätter vår resa mot en mer fullständig tro på vår Gud som älskar oss alla så mycket. Tack för allt du tar in i mitt liv.

28 april - 4 maj, Kristus, den sanna vinstocken
Jesus sade till sina lärjungar: "Min fader förhärligas när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar.« När vi tänker på tro tänker vi i allmänhet på vår tro på Gud. Jesus uppenbarar Guds tro på oss och den tillit han sätter till oss för att visa sin kärlek till den värld vi lever i. Vi bär "mycket frukt" för Gud genom vårt sätt att älska varandra, först och främst i våra hem och sedan i vårt samhälle. Var och en av oss har ett stort ansvar att ständigt praktisera kärlekens alla inre värden – vänlighet, mildhet, medkänsla, förståelse, förlåtelse, uppmuntran, lovprisning, tacksägelse och så vidare.  Våra hem och vår församlingsgemenskap bör vara platser där alla kan vara glada över att vara och kan känna Guds kärlek och prisa Guds namn.  På så sätt blir förnyelsen av kyrkan aldrig fullbordad utan något som påbörjas på nytt varje söndag.

Gud, vår Fader, se på oss med kärlek.
Du återlöser oss och gör oss till dina barn i Kristus.
Ge oss sann frihet genom äktenskapets sakrament
och för oss till det arv som du har lovat.

Under dagen, när vi är skilda från varandra
Den eviga kärlekens Gud
Du delar ditt gudomliga liv med oss, genom vårt äktenskap.
Ge att allt vi gör för varandra styrs
av kunskapen om din sanning.

Barmhärtighetens och kärlekens Gud,
Ge oss ett nytt syfte i våra liv som hustru och make.
Genom vår kärlek till varandra, för oss till ett nytt liv i dig.

Veckans samtals och aktivitetsfrågor
För ert äktenskap: Ta er tid att njuta av varandras sällskap den här veckan.  På vilka sätt kommer ni att visa er kärlek till varandra genom handlingar av djup ömhet och tillgivenhet?
För andra: Tänk på någon i din familj eller i ditt samhälle som du kan vara särskilt snäll mot den här veckan.  Hur ska ni gå tillväga som par?

5 – 11 maj, Guds kärleks Ande
Jesus sade till sina lärjungar: " Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er”.
Alla som är involverade i en lagsport vet hur spännande det är att undra om de kommer att bli uttagna till laget och sedan glädjen när de blir uttagna eller den totala besvikelsen när de inte blir uttagna. Jesus har valt ut var och en av oss till sitt team av lärjungar eftersom uppgiften att förvandla världen är så stor och eftersom var och en av oss har våra egna unika gåvor och möjligheter för uppgiften. Vårt ansvar är att säga ja till hans kallelse och ta vår del i hans uppdrag. Som alltid börjar detta i våra hem med de mest nära relationerna i det mänskliga livet,  och att göra dem så bra som möjligt.  Vårt uppdrag är också till givet till vår församling där vi har en speciell relation i Kristi kropp och blod.  Det sträcker sig ut till den värld vi lever i. Den här veckan kan vi friska upp entusiasmen och glädjen över att vara utvalda.

Evigt Gud, hjälp oss att fira vår glädje
i din Sons uppståndelse och för att uttrycka
kärleken vi firar, i vårt äktenskaps sakrament.

Under dagen, när vi är skilda från varandra
Kärlekens Gud, ta emot våra böner som ett gift par
och de ansträngningar vi gör för att öka vår kärlek.
Gör oss värdiga dina kärleksgåvor i varandra
och förlåt oss.

Allsmäktige och evige Gud,
du återställde oss till livet genom att uppväcka Kristus från döden.
Stärk oss i vår kärlek till varandra i vårt äktenskap.
Må vi känna din frälsande kraft i våra liv.

Veckans samtals och aktivitetsfrågor
För ert äktenskap: Vad tror ni att Jesus har utvalt av er (som par) till att vara och att göra?  Prata med varandra om äktenskapets sakrament den här veckan.
För andra: Tänk på någon i din familj eller i ditt samhälle som du kan uppmuntra att komma tillbaka till att utöva sin tro.  Hur kommer du att gå tillväga?