Jul

Bifogat är mitt bidrag för parbönen och / eller nyhetsbrevet för nästa söndag, juldagen och veckan efter den. Jag hoppas att ni kommer att finna det till hjälp för er själva och för er familj och ert trossamfundsliv.

Glädje är julens stora tema för oss som Kristi efterföljare. Det finns många saker som kan förhindra denna glädje i våra liv idag. Dessa kommer att finnas där efter jul. Det viktigaste som finns där för att bevara denna julglädje och göra det möjligt för varandra: som ett par; en familj; en utökad familj; en församling. Låt deras kärlek uppenbara Guds kärlek till dig under denna tid och efteråt. Och låt din kärlek värma hjärtan och liv för alla dem som står dig nära.

Jag önskar dig och alla de du älskar en riktigt god jul. Må glädjen hos änglarna i Betlehem vara er, och ringa genom era hem och hjärtan. Och må Gud välsigna er med frid. Tack för er kärlek.

25 - 31 december  - En frälsare har fötts till dig
Ängeln sade: "Jag ger er nyheter om stor glädje, en glädje som ska delas av hela folket. I dag har en Frälsare fötts till er i Davids stad. han är Kristus, Herren." Julens budskap är ett glädjebudskap. Många av oss upplever det som sådant men vi går snart tillbaka till vardagen och våra vanliga sätt att leva. Som kristna ges julglädjen till oss i tro, så att andra också kan uppleva glädje på grund av oss. Vi har inte råd att gå tillbaka till ett glädjelöst liv. Vi behöver sträcka på oss för att låta glädjen i denna mycket speciella tid växa och utvecklas i vårt dagliga liv så att världen kan fyllas av Kristi utstrålning. Vi gör detta genom vår inre glädje som vi utvecklar i äktenskap och familjeliv. Vi gör det också genom den känsla av glädje som vi arbetar med i våra församlingar. Den här veckan bör vi öva glädje i våra liv så att det blir smittar av sig till alla runt omkring oss.
 PARET SOM BER TILLSAMMANS HÅLLER IHOP.

Fader, vi är fyllda med det nya ljuset
genom att din älskade Son kommer bland oss.
Låt trons ljus lysa i vårt äktenskap
så att våra hem kan fyllas med din kärlek.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Bön under dagen när vi är skilda åt
Herre, ta emot gåvan av vår kärlek i äktenskapet.
Låt oss bli mer lik honom
genom vår gemenskap med Gud som blev kött
som förbinder våra liv till ditt.

Kvälls- och nattbön tillsammans
Gud vår Fader, vi gläder oss över vår Frälsares födelse.
Låt oss helt dela hans liv, genom att leva vårt kärleksliv
i vårt äktenskap som han har lärt oss.

Veckans diskussions och aktivitetsfrågor
 För ditt äktenskap: Hur kan ni ordna så att ni som par får lite egentid på juldagen och de andra dagarna kring den?
För andra: Finns det någon du bör göra en särskild insats, för att kontakta vid jul?  Hur ska du göra det?