Fjärde påsksöndagen

Med detta e-postmeddelande är vi halvvägs in i påsktiden, den stora halleluja-tiden då Kristus är mitt ibland oss med sin hälsning "Frid vare med er". Jag hoppas att du upplever lite av glädjen och fröjden i Kristi uppståndelse.

Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag, den fjärde påsksöndagen, för parbönen och/eller nyhetsbrevet och för veckan efter detta. Utmaningen i den är en uppmaning till oss alla att leva vår speciella kallelse ännu mer fullständigt, så att världen kan lära känna närvaron och kraften hos Kristus, den gode herden.

Som alltid kommer ni att finnas i mina böner varje dag under den kommande veckan att Gud ska inspirera er med generositet i er kärlek till varandra i äktenskapet och i familjelivet. Må det stråla ut till den församling som ni tillhör. Be för mig och be för alla dem som använder detta program av bön och reflektion. Vi behöver varandras stöd.

21-27 april Den gode herden
Jesus sade: "Jag är den gode herden; Jag känner mina egna och mina egna känner mig." Denna söndag och den kommande veckan är en mycket speciell bönetid för kallelser. Vad innebär detta för er personligen, för er som familj och för er som församlingsgemenskap?  För många betyder det kanske väldigt lite, men ändå har det en avgörande betydelse. Vi tar för givet att det alltid kommer att finnas präster som betjänar oss med eukaristin och ordensfolk som tar initiativ till våra sociala behov.  De senaste åren har gett oss en helt annan verklighet och en helt ny utmaning.  I vårt gensvar till Kristus, den gode herden, är vi alla kallade att göra våra hem till platser för hans närvaro för världen. Vi kan bara göra det genom att med tillförsikt få vår kärlek till varandra att lysa och vår tro på honom att ses av dem omkring oss. Vi behöver också göra vår trosgemenskap till en plats som drar till sig uppmärksamhet från dem omkring oss. Herren kommer då att förse oss med det som behövs för eukaristin och för ledarskap för en bättre värld.

Morgonbön, när de vaknar
Allsmäktige och evige Gud, ge oss ny kraft
genom Kristus, vår herdes, mod,
och led oss som ett gift par att förena oss med de heliga i himlen.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Under dagen, när vi är skilda från varandra

Herre, återställ oss till kärlekens fullhet
 i vårt äktenskaps sakrament.
Må vår återlösares fortsatta verk ge oss evig glädje.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Fader, evig herde vaka över det folk
som är återlöst genom Kristi blod.
Må vår kärlek till varandra i vårt äktenskap växa sig ännu starkare
tills vi når det förlovade landet.

Veckans samtals- och aktivitetsfrågor
För ert äktenskap: Gör en lista över några av de egenskaper ni ser hos varandra.  Dela dem och fortsätt att lägga till nya.
För andra: Känner du någon som har tappat hoppet på något sätt?  Vad kan ni som par göra för att hjälpa dem den här veckan?